Új világot élünk a vendéglátás terén is, a vendéglátóipari egységek modernizációja elkerülhetetlen. Manapság szinte elképzelhetetlen, hogy egy étterem, cukrászda vagy kávézó ne legyen jelen az online térben, legalább a Google térképen. 

Ez persze sokaknak nagy lépés, és a digitális világ is idegen lehet, de aki időben hoz jó döntéseket, hatalmas előnyre tehet szert versenytársaival szemben. A területen dolgozó szakemberektől megtudtuk, hogy az automatizálás elsődleges szempont a vendéglátásban.

Folyamatosan nő a felhasználtság

Somló Samu, a Oneminorder startup vállakozás marketing vezetője szerint a piac egy részének a digitális világ még sokszor idegen, ám a legtöbben tisztában vannak vele, hogy elkerülhetetlen a modernizáció. Természetes, hogy a felhasználók igényei változatosak, ehhez cégük is alkalmazkodik: egyszerűbb és komplex szolgáltatásaikat egyaránt könnyedén igénybe vehetik partnereik.

„A nagyobb forgalmú vendéglátóhelyek 80 százaléka már valamilyen szoftver felhasználója, de a kisebb forgalmú üzletek is egyre jellemzőbben ismerik fel, hogy szoftver nélkül nagyon nehéz dolguk van, amennyiben statisztikákat szeretnének figyelemmel követni vagy gazdaságosabban szeretnének üzemelni” – nyilatkozott Ódor Gabriella, az Esystem Magyarország Kft. cégvezetője a felhasználtság tekintetében. Elmondta továbbá, hogy egy szoftver akkor megfelelő, ha annak segítségével a felhasználó a világ bármely pontjáról képes irányítani üzletét, csökkenteni tudja vele a humán erőforrást és szorosabb elszámoltatást tud beépíteni.

A tapasztalatokat Bagdi Sándor, a UCS RKeepeR Rendszerház Kft. ügyvezetője is megerősítette, hiszen véleménye szerint Budapesten már alig-alig nyit vendéglátóhely ilyen rendszerek nélkül, szinte már az alapfelszereltség részévé váltak ezek a programok. Meglátása szerint vidéken egyelőre továbbra is sok helyen a hagyományos francia blokkal dolgoznak, de mindenhol egyre fontosabb a munkafolyamatok automatizálása.

„A nagy forgalmú konyhákban, hazánkban is elkezdett terjedni a konyhai display rendszer, mely a korábbi rendelés nyomtatás helyett áttekinthetőbb és a séf számára jobban menedzselhető megoldást kínál, ezzel növelve a termelékenységet és csökkentve a hibák lehetőségét. Az utóbbi időben az értékes és nagyszámú italokat forgalmazó helyek nélkülözhetetlen megoldása a mérleges standolás: azt követően, hogy az üveget a mérlegre helyezi a munkavégző, csak a címkén lévő vonalkódot kell leolvasni, és a rendszer máris tudja az üvegben lévő mennyiséget. Pontos és gyors adathoz jut az üzlet, veszteség és minőségromlás nélkül. Cégünk csak nagy megbízhatóságú (NCR) hardvereket telepít, ezzel is elősegítve a hosszú élettartamot és a problémamentes működést” – mondta el Mérő István, a Hotel Informatika Kft. ügyvezetője.

Tahin Szilvia, a Sárkány Informatikai Zrt. irodavezetője a vendéghívó eszközök kapcsán úgy gondolja, országhatáron belül még aránytalanul kevés helyen használják ezt a konstrukciót, de egyre nő az érdeklődés, hiszen a termék funkcionálisan kiválóan működik és megfizethető áron elérhető.

A szolgáltatások tárháza szinte kimeríthetetlen

Az Esystem törekszik minden igény kielégítésére, alaprendszerükben megtalálható raktárkészlet-kezelés, pénzügyi nyilvántartás és ezekhez kapcsolható modulok: kézi pincér terminál, digitális stand, számlázórendszer, előrendelő modul, web­shop, és futárkezelés is. A szoftver által átlagosan 10-15%-kal több bevételre, 60%-kal gyorsabb leltárra, kétperces időintervallumú esti elszámolásra számíthatnak a felhasználók, a vendégek pedig gyorsabban kapják meg rendeléseiket, illetve online rendeléseiket nyomon tudják követni. Lehetőség van továbbá saját folyószámla kezelésére, kedvezmények és kuponok igénybevételére, hűségpontok gyűjtésére, előrendelések kezelésére.

Az r_keeper szoftver egy vendéglátóipari elszámoltató rendszer, a rendelések rögzítésére, továbbítására, fizettetésére, készletek nyilvántartására, az értékesítés növelésére, törzs­vendégek kezelésére, az üzlet elszámoltatására lett létrehozva. A vendéglátósok a szoftverrel képesek a pultot és a felszolgálókat elszámoltatni a nap végén, hatékonyan lehet segítségükkel ellenőrizni a készleteket, a vezetők pedig az időszakos forgalmi adatok alapján pedig megalapozott üzleti döntéseket hozni.

Mérő István cégük – a Hotel Informatika Kft. – fő termékéről, az Orderman mobil pincérterminál preferenciáiról beszélt, mely egy – a vendéglátás számára tervezett - víz -és ütésálló kézi pincérterminál készülék. Kiemelte, hogy a pincérterminálok általában mobiltelefonokkal wifi felhasználásával működnek, amivel szemben az ő rendszerük egy nagy megbízhatóságú ipari eszköz és egy saját, nagy hatótávolságú rádiós hálózat segítségével zajlik. Az eszköz biztonságán túl a rádiós kapcsolat garantálja a stabil működést, illetve azt, hogy ne zavarják az eszközöket idegen mobiltelefonok és notebookok. „A program többek közt olyan helyen is stabilan működik, mint például a Gerbeaud terasza, ahol megszámlálhatatlan wifi antenna sugározza be a környéket” – tette hozzá.

A Oneminorder egyik legnagyobb előnye, hogy használója egy kézben tarthatja a teljes rendszerét, ezzel pedig nem csak eszközöket, de szinte mérhetetlen mennyiségű időt és humán erőforrást tud megtakarítani. A startup vállalkozás rendszere nem csak a vendéglátói oldalnak előnyös, hiszen a vendégek számára is egyszerű, könnyen kezelhető online felületet, egyedi, ingyenesen letölthető okostelefonos alkalmazásokat kínálnak, amik mind a vásárlói élményt fokozzák, ezzel pedig az elköteleződést.

„A Sárkány Informatikai Zrt. vendéghívójának lényege nagyon egyszerű, nem kiabálnak a pultból, a vendég távolabb várakozhat, nem kell kijelzőt figyelni, résen lenni, fülelni.
A vendég fizetéskor kap egy korongot, és amikor elkészült az étele, a vendéglátó egy billentyűzeten csak beüti a megfelelő számot, a hozzá tartozó korong pedig csipogni, rezegni kezd, ezzel jelezve a fogyasztó részére, hogy a rendelése elkészült” – osztotta meg velünk Tahin Szilvia. A vendéglátó számára nagyon hasznos, hiszen ez által minimalizálódik a sorban eltöltött idő, csökken a káoszhelyzetek kialakulásának lehetősége és javul a vendéglátóhely légköre. A felszolgálók és kiszolgálók munkáját hatékonyabbá teszi, így kevesebb lesz a munkahelyi stressz, a kiszolgálás színvonala pedig egyértelműen nő.

Nincs ez másként a vendég szemszögéből sem, csak pozitívumokkal jár a berendezés használata: az emberek szívesebben várakoznak úgy, hogy nem kell állandóan figyelniük, így kényelmesebben tölthetik a várakozás idejét, illetve a fogyasztók eleve jobban preferálják az olyan helyeket, ahol kevesebb a külső zaj, nem kiabálnak a pultból és zavartalanul étkezhetnek. A szolgáltatást jellemzően gyorséttermek, büfék és minden olyan vendéglátóegység veszi igénybe, ahol a vendég előre fizet, és rövid várakozással tölti az idejét, míg a kívánt étel elkészül.

A cégek nagy hangsúlyt fektetnek a fejlesztésekre

Bagdi Sándor arról tájékoztatott, hogy a gyorséttermi szegmensben újdonság az önkiszolgáló kioskok és kasszák megjelenése, amellyel munkaerőt spórol az üzlet és forgalmat növel. „Az önkiszolgáló kassza minden reggel bejön dolgozni, mindenkivel a saját nyelvén beszél és mindenkinek ajánl még valamit. A’la carte-ban a kézi rendelésfelvevők aranykorát éljük, amellyel nem csak felszolgálói időt spórolunk, de a konyhát is egyenletesebben terheljük. Egyenletesebben, mert a rendelések egyesével ütemezve érkeznek a konyhára, nem pedig tömbösítve” – mondta el.

Somló Samutól megtudtuk, hogy a Oneminorder piacvezető chatbot alkalmazást kínál Facebookon is jelenlévő partnereinek, melynek segítségével a vendégek akár a vendéglátós beavatkozása nélkül is tudnak rendelni. „A legfrissebb fejlesztésük egy olyan komplex rendszer, melynek segítségével valós időben lehet nyomon követni a rendelések állapotát, illetve, hogy merre jár aktuálisan a futár. De ha a jövőre gondolunk, innovatív műhelyünkben egy augmented
reality, vagyis kiterjesztett valóság fejlesztésen is ügyködünk – számos más projekt mellett” – avatott be bennünket a szakember.

Ódor Gabriella elárulta, hogy az Esystemnél jelen pillanatban is folyik a fejlesztői munka, aminek keretein belül GPS-alapú futárkezelést fejlesztenek, illetve a kor igényeihez igazítják minden szoftverüket, a webshopot, valamint a CashFlow rendszerüket is. A cégvezető kiemelte, hogy ügyfeleiket folyamatosan informálják az újításokról, és nyitottak a partnereik jó ötleteire is.

Elégedettek a felhasználók

Bagdi Sándor úgy gondolja, cégüket leginkább az internetes keresőmotorokon és ajánlásokon keresztül érik el.
Az r_keeper modulárisan felépülő szoftver, így minden rendszert a partner, vagyis az adott üzlet méretéhez és igényeihez illesztik. A beruházás költségei 6-12 hónap alatt térülnek meg vásárlás esetén, ugyanakkor bérleti konstrukció is elérhető, amikor a megtérülés hónapról hónapra kiegyensúlyozza a költségeket.

Ódor Gabriella is hasonlóan vélekedik, az ügyfeleik nagy része online felületeiken talál rájuk, illetve kiemeli, hogy megrendeléseik 40%-a ajánlás útján történik. „Mi nem szeretünk senkit macerálni - bár a hírleveleket nagyon szeretik az ügyfelek -, de amikor szükség van ránk, mindig elérnek bennünket és rendelkezésre állunk, nagy hangsúlyt fektetünk a supportra. Számos pozitív visszajelzést kapunk a szoftverrel való könnyű elszámolás illetve gyors leltárral kapcsolatban. Húsz éve fejlesztjük a rendszerünket, így bátran mondhatjuk, hogy minden vendéglátó egység csak nyerhet ennek bevezetésével” – fogalmazott az Esystem cégvezetője.

„A Oneminordernek saját marketing csapata van, ahol profi grafikusok, szövegírók és marketing specialisták dolgoznak. Ők nem csupán ügyfeleink marketingjét, hanem saját online és offline megjelenéseinket is kezelik, ami mellett fontos szerepet játszik az is, hogy a termékeinkkel elégedett vendéglátósok jó szívvel ajánlanak bennünket tovább” – erősítette meg a marketing és a személyes kapcsolatok fontosságát Somló Samu. A fiatal startup vállalkozás már több mint 160 partnerrel dolgozhat együtt Magyarországon és külföldön egyaránt, köztük számos nagy étteremmel, pizzériával,
franchise hálózattal. A cég számára fontos az ügyfelek elége­dettsége, ezért idén egy videót is forgattak a témában, amiben partnereik szólalnak meg.

 

(CHEF&PINCÉR magazin 2019 szeptemberi szám)